logo 2024

Bas en Sax

voor liefhebbers van (bas)klarinet en saxofoon

Molenstraat 6

4161CJ Heukelum

tel 06 51721192

Contact

  facebook  Signal App Logo PNG Image Backgroundemail   Openingstijden: woensdag van 10.00 tot 17.30 zaterdag van 10.00 tot 16.00.

 

 

Bas en Sax Mondstukken

logo 2024

 Betaalbaar maatwerk

 

Bas en Sax ontwerpt en produceert mondstukken voor saxofoons en de grote klarinetten. 
Door de ontwerpsoftware waar we over beschikken kunnen we heel veel verschillende varianten maken.

 Type Model   M    L    XL   2XL   3   4   5  6  7  8  9 Geschikt voor
 Sopraan  RND                        Klassiek
   STLW                       Jazz/Rock
 Alt  STD                       Student en klassiek
   STPS                       Orkest
   STPM                       Bigband
   STPL                       Jazz/Rock solisten
   SMT                       Jaren 30 en 40 instrumenten
   RNDW                       Jaren 50 en 60 instrumenten
 Tenor  STD                       Student en klassiek
   STPS                       Orkest
   STPM                       Bigband
   STPL                       Jazz/Rock solisten
   SMT                       Jaren 30 en 40 instrumenten
   RNDW                       Jaren 50 en 60 instrumenten
 Bariton  STD                       Student en klassiek
   STPS                       Orkest
   STPM                        
   STPL                       Jazz/Rock solisten
   SMT                       Jaren 30 en 40 instrumenten
   RNDW                       Jaren 50 en 60 instrumenten

 

De onderstaande vergelijkingstabel beschrijft de verschillende typen saxofoonmondstukken en hun toepassing (wordt nog aangevuld).

Type Omschrijving Te vergelijken met Toepassing
STD Standaard mondstuk, gemiddelde kamer, rechte zijwanden en geen ef kleine baffle Selmer S80,  en Yamaha, universeel mondstuk van student tot klassiek en orkestwerk
STPS Korte lage step baffle, ronde kamer en keel (throat) iets luider en meer projectie  SYOS universeel mondstuk
STPM Middellange en hoge step baffle, ronde kamer en keer. luid   Berg Larssen, orkestwerk
STPL Lage hoge step baffle. ronde kamer en keel, krachtig mondstuk Jody Jazz, Theo Wanne het mondstuk voor de solisten 
SMT lage roll over baffle ronde grote kamer en smooth overgang van boring naar kamer Otto Link, Meyer, Dukoff Donker, rond, geschikt voor oude saxofoons (jaren 20 tot 40)
RNDW lage roll over baffle ronde grote kamer en wijde ronde throat (overgang van boring naar kamer) Meyer, Brilhart,  geschikt voor oude saxofoons (jaren 50 tot 60)
RNDS lage roll over baffle, ronde kleine kamer en nauwe ronde throat (overgamng van boring naar kamer)  Selmer Soloist  

 

De mondstukken worden 3D geprint met PLA filament*. 
De laagdikte is tot 0.08mm en daarmee bereiken we een grote nauwkeurigheid.
Alle mondstukken worden met de hand nabewerkt.

Prijzen inclusief BTW

Prijzen incl BTW
sopraan saxofoon 65 euro
Alt saxofoon 75 euro
C-melody saxofoon 90 euro
Tenor saxofoon 100 euro
bariton saxofoon 125 euro
Bas saxofoon 150 euro
Ontwerp op maat vanaf 25 euro extra

 

Klik op next voor meer informatie of ga direct naar de webshop voor de bas en sax mondstukken. 

 


Overzicht

De grootte van de kamer en de baffle vorm, lengte en hoogte zijn ook belangrijk. Het onderstaande overzicht geeft een karakterisering van de verschiillende modellen;

Overzicht van de modellen
Type

Throat
Size

Throat
Shape

Chamber
size

Baffle
type

Baffle
size
Baffle
Hight
Window
size
STD M - 2XL Trapezium M Rollover S Low M
RND M - 2XL Round M to L Rollover S Low M
RNDw 3-9 Round M Rollover S Low M
SMT 3-9 Round XL Rollover S Low M
RND STPL 3-9 Round S to M Step L High L
RND STPM 3-9 Round M to L Step M Medium L
RND STPS 3-9 Round M to L Step S Low M
SQR XL-7 Square M to L Rollover S Low M

 

 


 

In de tabellen hieronder kun je de Bas en Sax tipopeningen vergelijken met die van andere veel gebruikte mondstukken (ook wel de tipopening comparison tables).
Algemeen geldt dat voor klassieke en beginnende spelers kleine tipopeningen worden toegepast en voor solisten en orkestwerk grotere,.

 

Sopraan saxofoon                                      
mm/100 115 120 125 130 135  140  145  150  155  160  165  170  175  180  185  190  195  200  205  210 
inch/1000 45 47 50     55   60 62   65   67 71 73 75   79    
                                         
Bas en Sax M L   XL   2XL   3   4   5   6   7   8    
ESM     5     5*   6 6*   7   7* 8 8* 9   10    
Selmer   C* C** D E   F   G H I                  
Vandoren   S15             S25           S35         A55
Yamaha 3CM   4CM   5CM   6CM   7CM                                

 

 

alt saxofoon                          
mm/100 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270
inch/1000 59 63 67 71 75 79 83 87 91 94 98 102 106
                           
Bas en Sax   M L XL 2XL 3 4 5 6 7 8 9  
ESM   5 5* 6 6* 7 7* 8 8* 9      
Selmer   C C*   D E   F          
Vandoren     A15 A20 A25   A35 A45   A55   A75  
Yamaha   3CM  4CM  5CM  6CM  7CM               

 

 

C-melody saxofoon                                  
mm/100 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295
inch/1000 53 57 61 65 69 73 77 81 85 89 93 96 100 104 108 112 116
                                   
Bas en Sax XS   S   M   L   XL   2XL   3   4    

 

 

Tenor saxofoon                              
mm/100 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280
inch/1000 55 59 63 67 71 75 79 83 87 91 94 98 102 106 110
                               
Bas en Sax   XS S M L XL 2XL 3 4 5 6 7 8   9
ESM       5 5* 6 6* 7 7* 8 8* 9      
Otto Link         5     6 6*   7 7* 8 8* 9
Selmer   C C* C** D E   F              
Vandoren   T15     T20 T25   T35 T45 T55   T75      
Yamaha 3CM  4CM  5CM  6CM  7CM                     

 

bariton saxofoon                              
mm/100 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330
inch/1000 75 79 83 87 91 94 98 102 106 110 114 118 122 126 130
                               
Bas en Sax   M L XL 2XL 3 4 5 6   7   8   9
ESM         5 5* 6 6* 7   7*   8    
Otto Link                 6* 7 7* 8 8 8* 9
Selmer C C* D E   F   G              
Vandoren B25 B27 B35           B75       B95    
Yamaha     5CM                         

 

bassax                               
mm/100 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380
inch/1000 94 98 102 106 110 114 118 122 126 130 134 138 142 146 150
                               
Bas en Sax M   L   XL   2XL   3   4   5  

6

 

Basklarinet                                    
mm/100 155 160 165 170 175 180 185 190 195 200 205 210 215 220 225 230 235 240
inch/1000 61 63 65 67 69 71 73 75 77 79 81 83 85 87 89 91 93 94
                                     
Bas en Sax           M   L   XL   2XL   3   4   5
ESM B3       B4     EPE       HS1   HSJ        

 

Contra altklarinet                                
mm/100 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380
inch/1000 91 94 98 102 106 110 114 118 122 126 130 134 138 142 146 150
                                 
Bas en Sax M   L     XL   2XL   3   4   5   6

 

Contrabas klarinet                                
mm/100 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380
inch/1000 91 94 98 102 106 110 114 118 122 126 130 134 138 142 146 150
                                 
Bas en Sax M   L     XL   2XL   3   4   5   6

 

 


Mondstuk ontwerp

Het ontwerp van de mondstukken van Bas en Sax is afkomstig van een ontwerpprogramma waar meer dan 10 jaar aan is gewerkt. Het is een tool waarin een mondstuk is gedefinieerd door ruim 60 parameters, zoals tipopening, facinglengte maar ook allerlei details als de breedte van de boring, de kamer en de tafel. 

Naast de tool hebben we een database met ontwerpen van honderden mondstukken ontwikkeld. We kunnen via de ontwerptool iedere set parameters selecteren omzetten in een mondstuk ontwerp. Dat ontwerp sturen we naar een erg goede 3D printer, die daar in enkele uren een nauwkeurig mondstuk van print. Met enkele nabewerkingen is het mondstuk speelklaar.

Aanvankelijk hebben we ons toegelegd op moeilijk verkrijgbare mondstukken zoals voor bassaxofoon, contra bas klarinetten en c-melody saxofoons. Maar dankzij de enthousiaste reacties op onze eerste modellen hebben we de collectie uitgebreid met met mondstukken voor alle saxofoons en klarinetten.

We maken ook mondstukken op maat:

  • mondstukken met een grotere boring voor instrumenten met een afwijkende nek
  • mondstukken die geschikt zijn voor andere type rieten (bijvoorbeeld een bariton saxofoon riet op een contra alt mondstuk)
  • mondstukken met een gebogen boring voor klarinetten.

Kies voor next voor informatie over het kiezen van een mondstuk
of ga direct naar de webshop voor de bas en sax mondstukken. 


 

Een mondstuk kiezen

De belangrijkste keuze mogelijkheden zijn de tipopening en de facing lengte. De tipopening is de afstand tussen de tip van het riet en de tip van het mondstuk. Een grote topening geeft een opener mondstuk en meer kracht maar wel een moeilijker te controleren mondstuk. Een kleinere tip levert een gemakkelijker te controleren mondstuk.
Voor beginners en voor klassieke saxofonisten adviseren we een kleine tip (M of Large) en voor ervaren jazz en pop saxofonisten een grote tip vanaf XL tot soms wel 4XL.

 

De facinglengte is de afstand tussen de tip en het eerste punt waar de riet de tafel raakt. Een grotere tiplengte zorgt voor een voller geluid met een sterker laag en een korte voor een lage weerstand bij het spelen en snel aanspreken. 

Wie meer wil weten van de eigenschappen van een mondstuk lees eens het artikel over anatomie van het mondstuk.

Als je afwijkende wensen hebt, we kunnen in principe allerlei afwijkende modellen ontwerpen. Ook een met messing bus versterkte shank behoort tot de mogelijkheden. Een * tip maat zoals M* of L* is een maat tussen twee opvolgende maten in dus M* is tussen M en L in. 

* PLA filament is in principe veilig materiaal voor de toepassing mondstukken. Het wordt aangeraden de mondstukken, net als rieten regelmatig schoon te maken met alcohol om de ontwikkeling van bacterien in achtergebleven speekselresten te voorkomen.

De tipopening

De tipopening heeft vooral invloed op het speelgemak. Een kleine tip in combinatie met een dun riet zorgt ervoor dat een instrument gemakkelijker aanspreekt, maar beperkt ook de mogelijkheid om luid te spelen. Ervaren spelers kiezen daarom vaak voor een grotere tip openingen. Dat biedt ook meer functionaliteit.
Tipopeningen worden over het algemeen aangeduid met een cijfer. De meeste spelers kunnen goed uit de voeten met een 6 of een 6*.

In de onderstaande tabel zijn de tipopeningen gegeven in duizendste millimeter die we hanteren per getal en per instrument. In de tabel hieronder tipopeningen die gangbaar zijn.

Tipopening S M L XL  2XL 3 4 5 6 7 8 9
sopraansaxofoon                        
alt saxofoon                        
c melody saxofoon 170 180 190 200 210              
tenor saxofoon 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290
bariton saxofoon                        
bas saxofoon                        
Eb klarinet                        
Bb klarinet                        
alto klarinet                        
bas klarinet                        
contra alt klarinet                        
contra bas klarinet                        

 

Facinglengte

 Het afgeschuinde deel van de tabel zorgt voor de lengte van het bewegende deel van het riet. Belangrijk daarbij is dat lage tonen meer lengte vragen dan hoge tonen. Maar een lange facing is moeilijker in bedwang te houden. 

Facinglengte S M L
sopraansaxofoon 18 19 20
altsaxofoon 22 23 24
c melody saxofoon 23 24 25
tenorsaxofoon 23 24 25
baritonsaxofoon 27 28 29
bassaxofoon 29 30 31
Eb klarinet 17 18 19
Bb klarinet 21 22 23
alt klarinet 21 22 23
bas klarinet 30 31 32
contra alt klarinet 29 30 31
contra bas klarinet 29 30 31

 

De baffle

De baffle is het voorste gedeelte van de kamer direct na de tipopening. De eerste paar mm van de baffle heeft veel effect heeft op de klank van het instrument; meer dan de tipopening, de facing lengte of de vorm van de kamer.  Er zijn eigenlijk drie hoofdvormen van de baffle:

  • de flat baffle
  • de roll over baffle
  • de step baffle

 

De flat baffle wordt bij saxofoon mondstukken weinig toegepast. Het levert een stevige klank, maar met minder projectie. De middenfrequenties zijn onder vertegenwoordigd.

De roll over baffle versterkt de projectie en geeft meer variatie in de klank. Als de roll over baffle klein wordt gehouden dan levert het ook een heldere klank op.

De step baffle zorgt voor een versterking van de hogere frequentie en zorgt voor een helder en krachtig geluid.

Chamber

 De chamber of kamer is de grote ruimte tussen de tip van het mondstuk en de boring. De grootte en de vorm van de kamer hebben effect op de intonatie, de klank en de flexibiliteit van het spelen. De grootte wordt vooral bepaald door de keuze voor rechte of gebogen zijden en de grootte van de throat of keel.  Oude saxofoons hebben baat bij een mondstuk met een grote kamer.

Throat

De throat (keel) is de overgang van de kamer naar de boring. De vorm en de grootte van de throat kan op allerlei manier worden geconfigureerd.

Bij mondstukken voor klassieke muziek en beginners is de keel vierkant of trapeziumvormig en zijn de zijwanden van de kamer recht.

Bij de mondstukken voor pop en jazz muziek is de keel rond en zijn de zijwanden rond en de window groot om het volume van de kamer te vergroten. Dit om het verlies door de vaak gebruikte step baffle te compenseren.

Kies voor next voor een overzicht van alle typen mondstukken
of ga direct naar de webshop voor de bas en sax mondstukken.