saxofoonhistorie,
reparatiehandboek,
werkplaats,
ontmoetingsplaats,
sterke verhalen,
verhuren basklarinetten
3D mondstukken

 

Bas en Sax

Werkplaats voor basklarinet en saxofoon

 

 

 

    facebook  twitter  instagram,  email

eindhoveninbeeld 1950Schenkelaars saxofoons

De Nederlandse muziekinstrumenten fabriek Schenkelaars werd in 1928 gesticht door Harrrie Schenkelaars.  Naast Kessels in Tilburg was het ooit de tweede muziekinstrumentenfabriek in grootte in Nederland. Over de herkomst en de kwaliteit van de Schenkelaars saxofoons bestaat veel onduidelijkheid. Op deze pagina verzamel ik de informatie die in her en der vind en doe ik een poging de serienummers te koppelen aan de herkomst.

eindhoveninbeeld 1950Overzicht

 

Historie van het bedrijf

Schenkelaars brekoo logoHarrie begon met de verkoop van blaasinstrumenten van de Gebr. De Prins uit Antwerpen. Hij startte zijn eigen fabriek op 11 april 1928 nadat hij een oud-medewerker van de firma Mahillon uit Lier kon aantrekken. Ze openden een eigen werkplaats aan de Willemstraat in Eindhoven en verhuisden in 1934 naar de Bleekstraat. Aanvankelijk worden er trombones gebouwd, een instrument wat Harrie zelf ook speelde. Later werden er ook hoorns, trompetten, tuba’s, klarinetten en slagwerk gemaakt. In 1949 werden de zonen Gerard en Dulf en schoonzoon Joop Brekoo vennoten in de zaak. De naam van het bedrijf werd rond die tijd waarschijnlijk 'Schenkelaars Brekoo' .

De zaken gaan goed, met name door de export naar Amerika. De vestiging aan de Bleekstraat was in 1953 al te klein geworden. Daarom werd een nieuwe fabriek aan de Ruysdaelbaan in gebruik genomen. De saxofoons werden gemaakt in een vestiging in Veldhoven.

Oprichter Harrie Schenkelaars overleed op 27 febr. 1979. Het goed lopende bedrijf werd in 1983 verkocht aan een investeerder (Albregts) die het enkele jaren daarna doorverkocht aan een Amerikaans bedrijf. Het nieuwe management speelde het echter niet klaar de concurrentiestrijd te winnen. Vanwege verschil van inzichten trok Dulf Schenkelaars, die nog bij het bedrijf betrokken was, zich terug. In 1988 moest de muziekinstrumentenfabriek de vestiging in Eindhoven stoppen. Een deel van het bedrijf werd voortgezet in Best. Uiteindelijk ging het bedrijf failliet.  Muziekwinkel Music All In, kocht de failliete boedel op en startte de fabrikage van 'brass' onder de naam 'First Brass'. Maar ook zij stopten in de jaren 90 de productie. De machines kwamen in handen van de firma Adams in Thorn.

Schenkelaars saxofoons

Eigen productie

Saxofoons werden door Schenkelaars gemaakt vanaf eind jaren 40. Voor die tijd werden er wel Schenkelaars gemaakt door Keilwerth die dan voorzien werden van het Schenkelaars logo. De eerste saxen waren puur handwerk. Zwaar in gewicht en geluid, maar uitstekend voor het stabiele harmonie- en fanfare werk. Meestal waren deze saxen vernikkeld omdat ze daarmee beter bestand zijn tegen gebruikt buiten. Deze saxofoons, met name de tenor, hadden een redelijk korte nek. Daardoor kon je het instrument bij het marcheren dicht bij je lichaam houden. Er werden ook series instrumenten voor het leger gemaakt. De modellen werden voorzien van een embleem van het leger (Je Maintaindrai). Het zijn vaak hoge stemming saxofoons (zie ook Schenkelaars 1939)

De concord lijn

In de jaren 50 nam Schenkelaars een Josef Keilwerth in dienst (een broer van Julius, Max en Richard). Die zorgde ervoor dat de kwaliteit van de saxofoons flink vooruitging. Vanaf toen werden de alt en tenor saxofoons modellen gebaseerd op de ideen van Julius Keilwerth. Sopraansaxofoons en baritonsaxofoons werden vanaf de 50-er jaren ingekocht bij Julius Keilwerth van een eigen gravure voorzien (stencils). Kenmerkend voor de Schenkelaars zijn linkerpink-plateaus met 5 rollers, de cirkelvormige verbinding tussen beker en body met aan eenzijde een bevestiging via een post en de ergonische vorm van het rechterpink plateau (eigen foto's) en een draaibare klemring op de nekreceiver.


Schenkelaars produceerde vanaf de vijftiger jaren voor de Amerikaanse markt de z.g. Concord saxofoon. Deze saxen waren gebaseerd op een door Keilwerth gemaakte body (o.a. de Toneking IV) die door Schenkelaars werd voorzien van eigen applicatuur. In alle jaren is er aan de applicatuur wel iets veranderd maar de boring is altijd hetzelfde gebleven. De Concord is onder verschillende namen op de markt gebracht, zoals de Goldtone, Concord Artist, American Diplomat, Montclair, Chris Kratt en dit is doorgegaan tot in de zeventiger jaren.

Stencils

Eind jaren 60 kwamen er nieuwe ingenieurs van Philips bij Schenkelaars met nieuwe marketing ideeen. Schenkelaars de grote vraag niet meer aan. De productiecapactiteit was te klein. Er werden steeds vaker saxofoons ingekocht. Eerst bij Keilwerth maar later om de prijs te drukken ook bij Arta Gubab uit Roemenie, Dörfler & Jörka en Duitlsand, Orsu in Italie en Yanagisawa in Japan. Deze stencils werden van een eigen gravure en vaak ook een eigen serienummer. Julius Keilwerth was het met deze koers niet eens. Hij zocht daarom een andere betrekking en verliet het bedrijf Schenkelaars. Dat deed ook de kwaliteit niet goed. Toen Schenkelaars op gegeven moment besloot stencils door Yanagisawa te laten maken ging het met de kwaliteit wel weer een stuk beter maar dat kon het bedrijf niet meer redden..

Schenkelaars maakte overigens nooit eigen baritons. Die zijn vrijwel altijd direct bij Keilwerth ingekocht.

 

Kenmerken van de verschillende stencils

 

 Schenkelaars original jaren 50/60

  • De brug tussen beker en body ringvormig
  • Een tijd lang gerolde toongaten
  • B en Bb klep aan de rechterzijde
  • Kleppenbeschermer op de beker rechthoekig met afgeronde hoeken
  • Linkerpinkplateau met 5 rollers
  • Geen Schenkelaars gravure op G# toets.
  • ergnonomische rechterpink toetsen
  • Draaibare klemring op de nekreceiver
  • serienummer met 1x 3 en 1x 4 cijfers in de nek en op de body
  • drie- en vierpunts bevestiging kleppenbeschemers
  • verstelbare vilthouders in kleppenbeschermers
  • goede kwaliteit

 

 

3479 3

S/M original jaren 70/80

  • ringvormige brug tussen beker en body gemonteerd op twee posten
  • getrokken toongaten in plaats van gerold
  • B en Bb kleo aan rechterzijde beker
  • Linkerplateau met 5 rollers
  • Geen Schenkelaars gravure op G# toets.
  • vaste nekschroef
  • serienummer 5 cijfers
  • rubberen niet verstelnare vilthouders in kleppenbeschermers
  • goedkopere bouw maar goed geluid
  • machinale gravure Schenkelaars op rechterzijde beker
 schenkelaars logo

 Arta Guban

  • De brug tussen beker en body Y vormig
 schenkelaars r i 4

Keilwerth Toneking IV stencils eind jaren 70 en jaren 80

  • twee- en driepunts bevestiging kleppenbeschermers
  • ronde vorm kleppenbeschermers met halve hartvormige uitsnede
  • gezien op baritons en soms op tenors
  • professionele kwaliteit
  • symmetrisch linkerpink plateau

 20240324 keilwerth

Schenkelaas 481 2

Orsi - jaren 70
  • De brug tussen beker en body oogvormig
  • De B en B-klep aan rechterzijde van de beker
20240324 orsi bridge

Rampone - eind jaren 70

  • een ruitvormige brug tussen beker en body
  • kunststof rechterduimsteun (ook gezien op Keilwerth stencils)
Logo en brug Rampone

Rene Duval - Orsi - jaren 60 tot 70

  • De brig tussen beker en body is staafvormig
  • De B en Bb klep aan linkerzijde van de beker
20240324 orsi bridge 2

Export Concord

  • redesign symmetrische linkerpinkplateu
Schenkelaas 481 2

Yanagisawa - eind jaren 70

  • De Yanagisawa modellen zijn stencils van originele Yanagisawa saxofoons zoals de T500 en dragen ook een serienummer van Yanagisawa zelf (zie Schenkelaars 1979 by Yanagisawa)

 

Serie nummer analyse

Veel instrumenten vermelden een dubbel nummer. Een driecijferig nummer en daaronder een viercijferig nummer. Het eerste nummer is een modelnummer of indicatie van een kleine serie of order. Het tweede is een volgnummer. 

Wat verder vreemd is dat er een saxofoon is met serienummer 259 4986 en 97XXX is van dezelfde generatie. Er is blijkbaar een keer van nummer systeem veranderd. Of dat er een nummer is voor eigen productie en compleet bestelde stencils.

Iemand heeft in ieder geval een Concord type met serienummer 28XX en een jaartal 1959. Er wordt gezegd dat de laatste Concord types in 1977 gemaakt zijn. De hoogste serienummers die ik tot nu toe aantrof is 9634. Daarmee kom je op ongeveer 380 saxofoons per jaar. Volgens Dulf Schenkelaars was de productie in de jaren 80 inderdaad maximaal zo'n 400 a 500 per jaar. Maar door uitbesteding van grote series aan andere fabrikanten lag dat wel eens hoger. 

HB Saxrevisie had in 2018 een Rampone e cazzani stencil te koop met de volgende kenmerken:

Een voorlopige serienummerlijst zou dan ongeveer als volgt zijn:

Serie Volgnummer bouwjaar bijzonderheden
  1100 1931 Serienummers van waarschijnlijk Keilwerth
  1700 1932  
  2500 1933  
  3500 1934  
  5000 1935  
  7000 1936  
  9000 1937  
  11000 1938  
  13500 1939  
  16000 < 1940 Serienummers van waarschijnlijk Keilwerth
  1 1948 ruwe schattingen
  200 1949  
  400 1950  
  600 1951  
  800 1952  
  900 1953  
  1000 1954  
  1100 1955  
  1200 1953  
  1400 1954  
78 1600 1955  
  1900 1956  
110 2200 1957  
142 2500 1958  
155 2800 1959  
169/139 3180 1960  
177/186 3560 1961  
  3940 1962  
  4320 1963  
259 4700 1964  
  5080 1965  
  5460 1966  
  5840 1967  
  6120 1968  
 324 6500 1969  
  6880 1970  
  7260 1971  
  7640 1972  
  8020 1973  
  8420 1974  
  8820 1975  
  9220 1976  
  9620 1977  
      hierna waarschijnlijk
de serienummers 
van leveranciers zoals Keilwerth
voor sopraan en barirton.
Met name bij nummers boven 40.000 

 

Aangetroffen serienummers

Serienummer Type bijzonder-heden schatting bouwjaar kwaliteit foto's 
11498 Alt High Pitch geleverd aan het leger
Zie (Schenkelaars 1939)
ca 1939   B. Hagelaar
1586 Alt model 78 - Goldtone  ca 1954  ****  saxforum
2250 Alt

model 110 Monte

 ca 1957  ****  icollector
2462 Alt

Goldtone
engraved Gold-Tone Imperial Band Instrument Mfg Co Williamsport
Zie (Schenkelaars Goldtone 1958)

 ca 1958  ****  googlegroups
2637 Tenor model 142 - Goldtone 1958 ****  
2814 Tenor

Model 155
Keilwerth body met Schenkelaars applicatuur.

1959 ****  doctor sax
2826 Tenor Model 155  - Montclair ca 1959    saxontheweb
  Tenor Holland Ardsley Pro  jaren 50/60 ****  dr Larry Ross
3137 tenor Model 169 - Goldtone ca 1959    Eigen collectie 
3219   Model 139 - Condord Artist ca 1960     doctor sax
3290 Tenor Model New Jewel de Luxe ( Roemeense stencil) ca 1960    saxontheweb
3311   Model 177 - Zaz (student model met dirigeerstokje) ca 1960    saxontheweb
3479 alt Model 186 - Goldtone ca 1960    eigen collectie
3620 sopraan Model 194 - gewone duimsteun ca 1961   Marktplaats
3919 sopraan Model 178 - Schenkelaars Goldtone - gewone duimsteun ca 1962   Marktplaats
4192 tenor Tenor, gematteerd zie: Tenorsaxofoon Schenkelaars 1962 ca 1962   Eigen collectie
4347 alt   ca.1963    saxontheweb
4986 sopraan Model 259 - model met dirigeerstokje  ca, 1964   eigencollectie
 51XX bariton catawiki - Keilwerth body? ca 1965    
 61xx  Tenor  Basicsax ca. 1966   basicsax
 6371  Tenor  Marktplaats - Model 324  ca. 1968    Marktplaats
C9634 Tenor Le Monte (Concord stencil) ca 1960 ****  Woodwindbazar
105655 Tenor  Schenkelaars ca 1982   Eigen collectie

 

 Serie-nummer Type Model en bijzonderheden Bouwjaar kwaliteit Link
 01815  Alt  Stencil van Rampone e Cazzani  196x    HB saxrevisie
 41840  Bariton  Keilwerth stencil van Tongking IV   ****  eigen collectie
 55675  Bariton  Keilwerth Stencil van Toneking IV - met dirigent logo  197X  ****  Simon Nijenhuis
78XXX Tenor Keilwerth body 1978 ****   shwoodwinduk
87461 sopraan model 481
Verstelbare kunststof duimsteun
1987? *** eigen collectie 
88377 sopraan model 481?
Verstelbare kunststof duimsteun. 
Logo Je maintaindrai.
Eigen collectie
1988? *** eigen collectie
10791786 Tenor Yanagisawa 800 stencil (zie Schenkelaars 1979 by Yanagisawa) 1979 ***** Te leen gehad.

 

Foto's van verschillende instrumenten

Bronnen: